Kinderen als beeldhouwers

Presentatie groep 8

In het voorjaar van 2012 maakten alle leerlingen van de Adelaar onder onze leiding een beeld.

De voorbereiding

Een week van te voren maakten we een introductierondje langs de groepen. We stelden ons voor en vertelden over beelden en beeldhouwen.

Ter voorbereiding van de lessen maakten we voor de groepen 1/2 tm 6 een inspiratieblad. Ook voor ouders en leerkrachten is dit leuke informatie. Groep 7 en 8 bekeken beelden op het digibord.

Plan Adelaar - inspiratie leerlingen 3b
Opdrachtblad groep 3

De groepen 3 en 4 kregen voor de les een werkblad, dat de leerlingen zelf konden lezen.

De uitvoering

Elke groep legde de focus op een ander aspect van het beeld.

Groep 1 en 2 bouwden houten composities, groep 3 vormde gipsen wezens rond plastic flessen, groep 4 maakte koppen van dozen, groep 5 knoopte torens van stroomdraad, groep 6 maakte beelden van in elkaar gestoken vormen.

Groep 7 en 8 werkten met klassieke beeldhouwtechnieken. Een beeldhouwer die hakt in steen, hakt het meeste van de steen weg totdat hij een beeld over heeft. Beeldhouwers gebruiken boetseerwas zodat ze er later een bronzen beeld van kunnen laten gieten in de bronsgieterij. Groep 7 sneed sculptuurtjes uit steekschuim en groep 8 boetseerde figuren van was.

De presentatie

De presentatie was een echte kunsttentoonstelling. Kinderen leidden hun ouders rond. In de gangen stonden leerlingen van de bovenbouw opgesteld als ‘living sculptures’.

Voor elke groep maakten we een poster met foto’s van de les. Voor een vergroting klik op de afbeelding.

 

Adelaar
In de pers

Mogelijk ziet u onder deze tekst een advertentie.
De inhoud hiervan heeft niets met ons te maken.

 

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s