Tekenen met touw

Op OBS de Riemsloot maakten de leerlingen van groep 7 en 8 onder leiding van Birgit een drukvorm van touw op karton. De meeste leerlingen vonden het moeilijk om in grote, eenvoudige vormen te denken. De gedetailleerde, verhalende voorstelling in hun hoofd konden ze niet direct vertalen in een tekening opgebouwd uit grove lijnen. Daardoor moesten ze het beeld sterk reduceren tijdens het maken van de lijnen met touw. Bovendien leek het touw een eigen wil te hebben, waardoor het niet netjes in de beoogde vorm op het karton wilde blijven plakken. Het geduld werd flink op de proef gesteld, maar oefening baart kunst en beperking is ook een uitdaging. Over twee weken zijn ze allemaal af en gaan we drukken.


Riemsloot tekenen met touw

We werken rond het thema ‘Riemsloot Bergfeesten’, een erfgoedproject waaraan een heel schooljaar aandacht wordt besteed.

Advertenties

Tijd in beeld

Vensters op de geschiedenis van de eigen omgeving

't Holtpad les 2Alle leerlingen van OBS ’t Holtpad werkten de afgelopen weken aan een stop-motion animatie over de geschiedenis van hun dorp.

Holtpad verhalen

In gemengde groepjes, samengesteld uit groep 1 t/m groep 8, verbeeldden ze een zelfgekozen historisch verhaal. Van dinosaurussen en rendierjagers via de plundering van de stins Friesburg naar het schoolleven in de swinging sixties tot zelfs een kijkje in de toekomst, met strakke hoogbouw en vliegende schotels. Ze tekenden, knipten en boetseerden personages en voorwerpen van papier en karton, klei en lego of ze maakten gebruik van bestaand speelgoed. Voor een zelfgetekende of geschilderde achtergrond brachten ze hun verhaal met behulp van camera en computer beeldje voor beeldje tot leven. Een caleidoscopische blik van de leerlingen op de tijd.

Holtpad landschap

De samenhang werd vormgegeven in het ‘raam’ van een veranderend landschap, waaraan alle leerlingen een bijdrage hebben geleverd. Groep 8 maakte de time-lapse animatie.

 

De Riemsloot Bergfeesten

01-bergfeesten AppelschaHet begint traditie te worden, de erfgoedprojecten op OBS de Riemsloot in Appelscha. Dit jaar is het thema de Bergfeesten. In Appelscha werd ten tijde van de grote veenontginningen (150 jaar geleden) eens per jaar een groot feest georganiseerd voor de veenarbeiders. Van heinde en verre kwamen hier mensen naartoe om mee te feesten. Dit was het begin van Appelscha als toeristische bestemming.

Na de krokusvakantie zijn we aan het werk geweest in de groepen 6, 7 en 8.

Groep 6

Foto 7Was een uitkijktoren honderd jaar geleden een eenvoudige houten constructie, tegenwoordig is zo’n toren een architectonisch hoogstandje. De leerlingen bekeken afbeeldingen van verschillende torens uit de omgeving, die de meesten ook wel eens hadden beklommen. Daarna bezochten ze met hun leerkracht de nieuwe Bosbergtoren en maakten daar panoramafoto’s.

Na het uitstapje ontwierpen ze zelf een toren en bouwden ze allemaal een eigen maquette.

Groep 7

05-Speeltuin Duinen ZatheDeze groep liet zich uitdagen een nieuw attractiepark te ontwerpen. Voor inspiratie maakten ze een uitstapje naar Duinen Zathe, het bekende attractiepark in Appelscha. Dit park is ontstaan vanuit een houten speeltuin (1930) en biedt heden ten dage hypermodern vermaak zoals een rollercoaster, een spookschip en een reuzenglijbaan.

Iedere leerling kreeg een kavel waarop een attractie gebouwd moest worden. Voor grote attracties moesten de leerlingen samenwerken, en het geheel werd als een grote puzzel aan elkaar gevoegd. Een jongen bedacht daar een goed systeem voor: nummers voor de kolommen, letters voor de rijen, zoals de verdeling op een topografische kaart.

Groep 8

icon-travellerVoor de oudste leerlingen was de opdracht een toeristische route maken (een app) voor de smartphone. ‘Waar moet ik beslist naartoe als ik in Appelscha ben?’ vroeg ik. De leerlingen inventariseerden alle plaatsen die leuk zijn voor toeristen. Dat waren er veel meer dan in de route zouden passen, dus er moest geselecteerd worden. Ieder groepje koos twee locaties, waarover ze informatie opzochten (in archieven en op het internet), een tekst schreven, een audiofragment opnamen, foto’s en video’s maakten en alles in de app plaatsten. De leerlingen zijn op de fiets naar de locaties geweest om te fotograferen en meer informatie te vergaren. Dit is echt hún fietsroute. De komende tijd gaan we de route testen en als alles werkt zoals de bedoeling is, wordt hij gratis aan de toeristen in Appelscha ter beschikking gesteld via het toeristisch steunpunt.