Rietveld in Oudeschoot

Essentiële kunstlessen

De kinderen van groep 4/5 en 6/7/8 op OBS Skoatterwiis in Oudeschoot maken kennis met DE STIJL: Mondriaan en Rietveld. Marcel: “Teken een huis”. Kinderen tekenen dan een vierkant met een puntdak, een deur en een raampje. “Maar kijk eens naar buiten.” Daar staan hele ándere huizen. Met platte daken en grote ramen. Open, licht en ruimte. Dat wilden de bouwmeesters van De Stijl. Een ‘doorkijkhuis’.
Met karton ontwerpen de leerlingen een huis waar je van alle kanten doorheen kan kijken.
De ‘Rietveldhuizen’ krijgen fijne Mondriaankleuren. Binnenin beginnen met schilderen is best moeilijk. “Wanneer kom je weer?” vroegen de kinderen aan het eind van de laatste les.

Marcel Prins op OBS Skoatterwiis voor Ateliers Majeur.

Advertenties

Tekenen met touw

Op OBS de Riemsloot maakten de leerlingen van groep 7 en 8 onder leiding van Birgit een drukvorm van touw op karton. De meeste leerlingen vonden het moeilijk om in grote, eenvoudige vormen te denken. De gedetailleerde, verhalende voorstelling in hun hoofd konden ze niet direct vertalen in een tekening opgebouwd uit grove lijnen. Daardoor moesten ze het beeld sterk reduceren tijdens het maken van de lijnen met touw. Bovendien leek het touw een eigen wil te hebben, waardoor het niet netjes in de beoogde vorm op het karton wilde blijven plakken. Het geduld werd flink op de proef gesteld, maar oefening baart kunst en beperking is ook een uitdaging. Over twee weken zijn ze allemaal af en gaan we drukken.


Riemsloot tekenen met touw

We werken rond het thema ‘Riemsloot Bergfeesten’, een erfgoedproject waaraan een heel schooljaar aandacht wordt besteed.

Tijd in beeld

Vensters op de geschiedenis van de eigen omgeving

't Holtpad les 2Alle leerlingen van OBS ’t Holtpad werkten de afgelopen weken aan een stop-motion animatie over de geschiedenis van hun dorp.

Holtpad verhalen

In gemengde groepjes, samengesteld uit groep 1 t/m groep 8, verbeeldden ze een zelfgekozen historisch verhaal. Van dinosaurussen en rendierjagers via de plundering van de stins Friesburg naar het schoolleven in de swinging sixties tot zelfs een kijkje in de toekomst, met strakke hoogbouw en vliegende schotels. Ze tekenden, knipten en boetseerden personages en voorwerpen van papier en karton, klei en lego of ze maakten gebruik van bestaand speelgoed. Voor een zelfgetekende of geschilderde achtergrond brachten ze hun verhaal met behulp van camera en computer beeldje voor beeldje tot leven. Een caleidoscopische blik van de leerlingen op de tijd.

Holtpad landschap

De samenhang werd vormgegeven in het ‘raam’ van een veranderend landschap, waaraan alle leerlingen een bijdrage hebben geleverd. Groep 8 maakte de time-lapse animatie.