Drukken met touw

Het vervolg na Tekenen met touw: afdrukken maken van de tekening. Het touw vormt een reliëf, waardoor de tekening kan worden ingeïnkt met een roller en blockprint. De tekeningen die klaar zijn, noemen we daarom vanaf dat moment drukvorm.

Thuis neem ik de proef op de som: neemt touw meer inkt op dan het papier eromheen en is het dan nodig om na elke druk opnieuw in te inkten? Ik wist al dat er vrij veel inkt rond het touw op het papier terecht zou komen. En dat de eerste afdruk nooit mooi is, want te vet. De derde en vierde afdruk blijken het mooist: de touwlijnen komen mooi zwart en gedetailleerd op het papier en rondom is de inkt voldoende ‘afgesleten’ voor een zachtgrijze toon.

Er zijn drie taken:

  1. de inktroller (die krijgt onvermijdelijk vieze handen)
  2. de papier– inlegger en -uithaler (schone handen!)
  3. de drukker (ook schone handen).

Ik doe het een keer voor. Op een werkblad staat precies wat ieder moet doen. En wat zo fijn is aan goede werkbladen: na een vragenrondje kunnen de leerlingen zelfstandig aan het werk. Groep acht gaat voortvarend aan de slag. Na enige tijd en alle drukte heb ik niet meer in de gaten wat iedereen aan het doen is. Gewoonlijk las ik dan een tussenstand in en vraag weer even centraal de aandacht, maar de leerlingen zijn heel zelfstandig en kunnen zo goed samenwerken dat ik ze het vertrouwen geef. Later zie ik zelfs dat een enkeling na de verplichte oplage van vier lekker aan het experimenteren is geslagen.

In groep zeven gaat het met iets meer structuur ook prima. De eerste afdruk blijkt zoals verwacht vaak een teleurstelling te zijn, want de tekening komt allesbehalve strak zwart-wit op het papier terecht. Soms is het papier verschoven en de tekening onscherp geworden. Na even doorzetten hebben alle leerlingen minstens een goede afdruk gemaakt. De vlekken gaan een verbinding aan met de lijnen, zo krijgt de afdruk een andere uitstraling dan de drukvorm. En dat vinden de leerlingen, net als ik, verrassend. Enkele leerlingen begrijpen dat ze juist met die vlekken kunnen ‘spelen’, gaan hier langer op door en maken er ware kunstwerkjes van.

Riemsloot drukken

Plaats een reactie

