Dansen op papier

De kinderen van groep vijf van OBS de Riemsloot krijgen een tekenopdracht. Het thema is de Bergfeesten, erfgoed in Appelscha. Ooit, lang geleden, georganiseerd voor de veenarbeiders zodat ze een keer per jaar uitbundig feest konden vieren in tenten op de Zandvlakte in het bos. Je kon er meedoen aan spelen, er was toneel en muziek en natuurlijk was er ruimte om te dansen. Geen echt feest zonder dans!

Leuk idee, slecht plan

Zie het voor je: een gymzaal vol ongeduldige kinderen. Twee diaprojectors en twee bouwlampen staan klaar om schaduwen te werpen op een tien meter lange strook papier aan de muur. De kinderen zullen tussen het licht en de muur gaan staan in een ‘bevroren’ danshouding. Ik heb bedacht dat ze elkaars schaduw gaan omtrekken op het papier. Alleen wil het papier niet aan de bakstenen muur blijven plakken. Bovendien schijnt de zon steeds feller door de projectie heen.

We doen het anders

De zon en de zwaartekracht winnen. Ik besluit mijn plan om te gooien en het papier op de grond te leggen. Groep vijf weet vast nog wel hoe ze vroeger, als kleuter, werden omgetrokken om een levensgroot zelfportret te maken.

Maar eerst doen we de muziek aan. De kinderen dansen door de gymzaal. Dan stopt de muziek. De kinderen bevriezen. Tenminste, dat is de bedoeling. Na twee keer oefenen gaat het goed en staan ze van het ene op het andere moment bevroren in hun danshouding. Hoe ziet dat eruit?

De groep wordt in tweeën verdeeld, anders passen ze niet op de 10 meter lange strook papier die op de grond ligt. De ene helft mag doorgaan met dansen. De andere helft werkt in drietallen: een van de drie gaat op het papier liggen in een danshouding. De andere twee ‘boetseren’ het lichaam voorzichtig in de juiste houding en trekken het om met een krijtje. Recht naar beneden en niet kietelen! Voor ieder kind een andere kleur. Daarna wisselen. De lijnen gaan door elkaar heen en dat is helemaal volgens plan.

Groep zes, na de pauze, kan meteen beginnen met dansen. Met muziekinstrumenten erbij wordt het nog moeilijker om op het stoppen van de muziek te letten. Bij het liedje ‘Storm op Zee’ maken de kinderen ook spontaan gebaren en plotseling ontstaat er een polonaise. Dat vormt een mooie overgang naar de tekenopdracht.

Aan het eind van de ochtend zijn er twee tien meter lange en anderhalve meter brede rollen papier vol getekend met dansende lijnen.

Riemsloot dansen tekenen


Ritme, patroon en motief

De tweede keer gaat alles volgens plan. De was- en oliekrijtjes liggen klaar. Nieuwe witte oliepastels achter de hand, om soms een kleur of structuur wat te verzachten. Het papier is aan de vloer vast geplakt en de kinderen hebben er zin in. Wat een creativiteit barst er los! Waar groep vijf vooral veel variatie laat zien, overleggen de leerlingen van groep zes over door elkaar heen stekende en overlappende vormen en hoe ze dit zo goed mogelijk kunnen inkleuren, zodat het effect van het patroon de figuren versterkt. En zijn ze trots? Allemaal!

Riemsloot dansen groep 5 en 6

Advertisements

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s