De Riemsloot Bergfeesten

01-bergfeesten AppelschaHet begint traditie te worden, de erfgoedprojecten op OBS de Riemsloot in Appelscha. Dit jaar is het thema de Bergfeesten. In Appelscha werd ten tijde van de grote veenontginningen (150 jaar geleden) eens per jaar een groot feest georganiseerd voor de veenarbeiders. Van heinde en verre kwamen hier mensen naartoe om mee te feesten. Dit was het begin van Appelscha als toeristische bestemming.

Na de krokusvakantie zijn we aan het werk geweest in de groepen 6, 7 en 8.

Groep 6

Foto 7Was een uitkijktoren honderd jaar geleden een eenvoudige houten constructie, tegenwoordig is zo’n toren een architectonisch hoogstandje. De leerlingen bekeken afbeeldingen van verschillende torens uit de omgeving, die de meesten ook wel eens hadden beklommen. Daarna bezochten ze met hun leerkracht de nieuwe Bosbergtoren en maakten daar panoramafoto’s.

Na het uitstapje ontwierpen ze zelf een toren en bouwden ze allemaal een eigen maquette.

Groep 7

05-Speeltuin Duinen ZatheDeze groep liet zich uitdagen een nieuw attractiepark te ontwerpen. Voor inspiratie maakten ze een uitstapje naar Duinen Zathe, het bekende attractiepark in Appelscha. Dit park is ontstaan vanuit een houten speeltuin (1930) en biedt heden ten dage hypermodern vermaak zoals een rollercoaster, een spookschip en een reuzenglijbaan.

Iedere leerling kreeg een kavel waarop een attractie gebouwd moest worden. Voor grote attracties moesten de leerlingen samenwerken, en het geheel werd als een grote puzzel aan elkaar gevoegd. Een jongen bedacht daar een goed systeem voor: nummers voor de kolommen, letters voor de rijen, zoals de verdeling op een topografische kaart.

Groep 8

icon-travellerVoor de oudste leerlingen was de opdracht een toeristische route maken (een app) voor de smartphone. ‘Waar moet ik beslist naartoe als ik in Appelscha ben?’ vroeg ik. De leerlingen inventariseerden alle plaatsen die leuk zijn voor toeristen. Dat waren er veel meer dan in de route zouden passen, dus er moest geselecteerd worden. Ieder groepje koos twee locaties, waarover ze informatie opzochten (in archieven en op het internet), een tekst schreven, een audiofragment opnamen, foto’s en video’s maakten en alles in de app plaatsten. De leerlingen zijn op de fiets naar de locaties geweest om te fotograferen en meer informatie te vergaren. Dit is echt hún fietsroute. De komende tijd gaan we de route testen en als alles werkt zoals de bedoeling is, wordt hij gratis aan de toeristen in Appelscha ter beschikking gesteld via het toeristisch steunpunt.

Advertisements

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s