In tijden van turf

In tijden van turf op de Riemsloot

“Een plaggenhut lijkt wel een beetje op een tent, hè?”

Les 2.

De leerlingen maken een landschap, personages, plaggenhutten, turfschepen, dieren en attributen voor in het decor.

Wat heb je nodig voor een stop-motion animatiefilm over de tijd van de vervening? Allereerst een verhaal! In groep 6 hebben de leerlingen enige tijd geleden verhalen gemaakt. Drie verhalen vertellen ze in de groepen 3, 4 en 5. De jongere kinderen luisteren geboeid. Het verhaal over de uitvinding van de pannenkoeken is favoriet.

Van tevoren heb ik kaartjes gemaakt met ‘man’, ‘vrouw’, ‘kind’, ‘schop’, ‘hut’, ‘kippen’, ‘lawei’, ‘veenbaas’, ‘landschap’ en meer. Met behulp van de kaartjes wordt de groep verdeeld in teams en maken de leerlingen van karton, elektriciteitsdraad en ander knutselmateriaal wat ze nodig hebben om het verhaal te spelen. Het is hard werken voor de kinderen, en ook best moeilijk om alles goed in elkaar te krijgen. Lijmen stelt het geduld op de proef, plakband moet goed worden aangedrukt, een wand blijft niet vanzelf overeind staan en een poppetje ook niet. Tussendoor oefenen ze om beurten stop-motion animatie met de turfjes die ze in les 1 ‘gestoken’ hebben. Uitleggen, stapelen, verplaatsen, in een boot laden, de boot laten varen, met hele kleine stukjes tegelijk. Wel op tijd je handen weghalen!

Na anderhalf uur hebben ze een tafel vol ‘speelgoed’ gemaakt om volgende week het verhaal mee vorm te geven.

De tekeningen zijn gemaakt in groep 3 in opdracht van de leerkracht.


Kiekes- project op OBS de Riemsloot, Appelscha.

Advertenties

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s